Framtidens medisin

Dr. Jo Andreas Ording leder legeteamet på Stamcelleklinikken. Her forteller han om behandlingen som klinikken er pionerer innenfor.

Ambisjonen: Å åpne en avansert klinikk for regenerativ behandling med Norges fremste legespesialister.

Menneskekroppen blir stadig utsatt for slitasje og skader. Derfor har den utviklet en helt egen helingsmekanisme der reparasjonscellene spiller hovedrollen.

Stamceller finnes i beinmarg, blod og fettvev. Disse stamcellene blir sluppet løs når kroppen er skadet. I samarbeid med vekstfaktorer, fibrin, blodplater og hvite blodceller regulerer kroppen en gjenoppbygning av skadet vev. Vi kan nå til dels utnytte dette til å styrke helingen hos pasientene våre. Blodplater og hvite blodceller er kilder til høy konsentrasjon av vekstfaktorer og cytokiner som regulerer en rekke prosesser forbundet med vevsregenerasjon og heling. Disse inkluderer pericytter, platelet-derived growthfactor-PDGF, transforming growthfactor-beta-TGF-b, insulin like growthfactor- IGF-1 og vascularepithelial growthfactor-VEGF, for å nevne noen.

Etter mange års erfaring som lege og kirurg har jeg sett at kroppens forskjellige organer har ulik evne til heling.

Denne helingen skjer vanligvis gjennom en betennelsesreaksjon som kjennetegnes ved at området blir irritert og smertefullt. Noen ganger er denne reaksjonen treg eller overaktiv. Da trenger kroppen hjelp.

Bilde av Dr. Jo Andreas Ording og Dr. Jørn Bremnes som holder et clipboard og diskuterer innholdet på dokumentet de leser - Stamcelleklinikken - Artrose

— Se for deg et ledd som er i kronisk ubalanse med et negativt miljø og som har en betennelse i seg. Det vil skape ugunstig forhold for brusken, som vil myknes og etter hvert bli slitt. Når vi setter tilbake betennelsesdempende celler og stoffer fra ditt eget blod, som i tillegg inneholder pericytter og vekstfaktorer, skapes en regenerativ tilstand i leddet, et positivt miljø for brusken.

Vår nye klinikk er designet for framtidens medisin. Både fasiliteter, utstyr og sikkerhetsprosedyrer lever opp til de høyeste internasjonale standarder.

— Artroseplagene starter vanligvis i alderen 50-75 år, noen ganger også opp mot 80. Vi har også yngre idrettsutøvere som har pådratt seg bruskskader eller brudd i enkelte ledd. Ordet artrose kan faktisk være misvisende, fordi det ofte er betennelsestilstander, ikke nødvendigvis utslitte ledd, som er årsak til problemene. Også de som sliter med skuldersmerter, frozen shoulder, tennisalbue eller andre senebetennelser kan få hjelp av vår behandling.

Trenden i moderne medisin er å bruke kroppens egne mekanismer for å oppnå rask og god heling.

Vi kan nå bruke kroppens egne mekanismer til å kvitte oss med kronisk betennelser og skader. Ved Stamcelleklinikken har vi nybygde, moderne fasiliteter for å gi deg den beste og nyeste behandlingen innen muskel- og skjelettskader. Metoden regnes i Norge som eksperimentell men anbefales av Europas største forening for knekirurgi ESSKA. Det injiserte fibrinet virker som et bindende støtteverk for oppbygging av cellene i ledd og sener. De hvite blodcellene virker betennelsesdempende og har samtidig en smørende effekt på leddet. I-PRF-behandlingen som bruker pasientens eget blod, må gjentas 3-6 ganger med 2-3 ukers mellomrom. De fleste pasientene opplever både smertelindring og bedre bevegelighet i leddet.

Noen pasienter opplever økt smerte i behandlingsområde i noen dager etter injeksjonen. Komplikasjoner i form av blødning og infeksjon kan forekomme men er sjeldne.

Alle legene ved klinikken er overleger og medlemmer av Den norske legeforening. Vårt mål er å være ledende innen ortopedisk regenerativ medisin.

Jo Andreas Ording

Spesialist i ortopedisk kirurgi. Arbeidet som overlege i ortopedi i 10 år. Som spesialfelt har han behandling og operasjoner av slitasje i hofter og knær. Har spesiell interesse for injeksjoner mot smerter i slitte ledd, slik man kan unngå operasjoner og i hvertfall utsette en operasjon lengst mulig.