Raskere, sterkere, bedre!

Idretts- og belastningsskader tar tid.
Stamcellebehandling kan bidra til at du kommer raskere tilbake.

Mange opplever idrettsrelaterte skader i løpet av et aktivt liv.

Det skal mye til for å unngå leddbåndskader, belastningsskader eller muskel/senerupturer etter flere år med trening og konkurranser.

Kroppens vanlige respons på slike skader er å sette i gang sitt eget reparasjonssystem som gjerne begynner med en betennelsesreaksjon. Dette gir både hevelse, rødme og økt varmefølelse, og slik aktiveres mange av kroppens egne signalstoffer. I enkelte tilfeller kan heling og opptrening ta tid, og gjøre det vanskelig å komme tilbake på samme nivå som man var på før skaden. Flere idrettsrelaterte skader kan også ende i en betennelsesreaksjon som ikke kommer i mål, slik at kroniske smerter og hevelse i området setter grenser for aktivitet og opptrening.

Bilde av Dr. Erik Bjørbæk bakfra som viser en kvinnelig pasient røntgenbilder på en monitor av pasientens fot, du ser knoklene til pasientens tær - Stamcelleklinikken - Artrose

Stamcelleklinikken bruker kroppens egne naturlige regenerative celler for å redusere smertene i det aktuelle området og bidra til helingen. Disse cellene er med på å reparere skadet vev og dempe betennelsestilstander der de blir injisert. Det vi gjør er å konsentrere kroppens eget reparasjonsstoffer og sette dem tilbake i det skadde området. Dette har vist seg å ha effekt på idrettsrelaterte skader som strekkskader, senebetennelser, slimposebetennelser og andre akutte og kroniske skader.

Ved I-PRF-behandlinger henter vi blod gjennom en enkel blodprøve fra pasientens arm. Blodet sentrifugeres med nøyaktig spinnhastighet for å få høy konsentrasjon av viktige celler som stamceller, hvite blodceller, blodplater og fibrin.

Overbelastning fra idrett, PC-bruk eller manuelt arbeid kan gi skader som tennisalbue og musearm.

Cellene fra ditt eget blod er betennelsesmodulerende og dempende og blodplatene inneholder kjente vekstfaktorer. Fibrinet reagerer når vi injiserer det ved å «klistre» seg til det betente området og holde på de virksomme cellene. Dette stoffet kan også hjelpe til med å «smøre» ledd hvor brusken er skadet. Det er bare pasientens celler og ingenting annet som danner løsningen. Behandlingen gjentas gjerne med 14 dagers mellomrom. På denne måten bruker vi kroppens egne helingsmekanismer uten å bruke nedbrytende legemidler som kortison.

Metoden regnes i Norge som eksperimentell men anbefales av Europas største forening for knekirurgi ESSKA.

Noen pasienter opplever økt smerte i behandlingsområde i noen dager etter injeksjonen. Komplikasjoner i form av blødning og infeksjon kan forekomme men er sjeldne.

Dr. Erik Bjørbæk

Erik Bjørbæk. Studerte medisin på Karol Marcinkowski university i Poznan, Polen. Graduerte som MD i 2009. Jobbet som ortopedisk kirurg på Elverum Sykehus og Drammen sykehus. Jobber nå på Ullevål sykehus- fotseksjon. Godkjent ortopedisk spesialist i 2018. Subspesialisering innenfor protesekirurgi og fot/ankel kirurgi.