ny-behandling-av-artroseslitasjegikt-og-seneskader-test-med-stamceller-og-vekstfaktorer-iprf Image

Ny behandling av artrose/slitasjegikt og seneskader: Test med stamceller og vekstfaktorer iPRF

Forklaringen til bruk av i-PRF

Blodet vårt utgjøres bl.a. av en væske; plasma, samt en rekke celler med forskjellige funksjoner: de røde blodlegemer, hvite blodlegemer og blodplater. Blodplatene ( platelet på engelsk) inneholder veksthormoner; som stimulerer kroppens helings- og gjenoppbyggingsevne. Ved å sprøyte inn blodplasma, hvor blodplater og hvite blodlegemer er blitt konsentrert opp, i det område i kroppen som er slitt eller skadet, stimuleres vevet til å reparere og gjenoppbygge seg selv.

Flere undersøkelser har vist at PRP , som har benyttet seg av overnevnte prinsipp, har hatt gode resultater ved behandling av seneskader og artrose. Ved i-PRF anvendes en annen sentrifugeringsmetode. De hvite blodlegemene og blodplatene konsentreres ytterligere, og dette har gitt svært lovende resultater. Fibrin, kroppens «klebemiddel», blir betydelig mer konsentrert. Med i-PRF oppnås 30-40 ganger flere celler og 20-30 ganger flere potensielle stamceller enn ved PRP. Fibrin kleber seg på ujevne overflater og bidrar til å øke den lokale konsentrasjonen av stamceller.

Metoden er blitt testet i Frankrike på 140 pasienter med artrose i knær. Resultatet er at, i tillegg til å være mer effektiv i behandling av seneskader, ser det ut til at behandlingene med i-PRF kan:

– Gjenoppbygge brusk

– Redusere omfanget av artrose

– Redusere eller fjerne smerter

Erfaring viser at behandling med i-PRF kan utsette behov for operasjon og evt. at man kan unngå operasjon.

Teknikk:

Man tar en blodprøve. Blodet spesialbehandles ved hjelp av sentrifugering og ved dette konsentreres blodplater og hvite blodlegemer i det øverste del av blodprøveglasset. Denne del sprøytes deretter inn i leddet eller omkring den skadede senen. Behandlingen gjentas gjerne etter 1 uke. Man må regne med 2 – 6 behandlinger, avhengig av hvor alvorlig artrosen og smertene er. Mot sener vanligvis 1-4 behandlinger.

Bivirkninger:

Litt ømhet i innstikkstedet kan forekomme noen timer. Det er alltid en liten risiko for infeksjoner ved en injeksjon. Med injeksjon av kortison kan risikoen være 1 infeksjon per 20 000 injeksjon, noe som er svært lite sammenlignet med operasjoner. Med i-PRF, er denne risiko enda mindre, i og med det er celler fra ens eget blod , som blant annet beskytter mot infeksjoner, som sprøytes inn.

Ortopedisk behandling

Registrer deg og bestill time her.

Online timebestilling

Kosmetikk Behandling

Registrer deg og bestill time her.

Online timebestilling

Ortopedisk behandling

RING 22 00 80 30

Kosmetikk behandling

RING 22 00 80 25

Telefontid: mandag-fredag mellom kl. 10-15

Stamcelleklinikken

Majorstuhuset

Kirkeveien 64A

0364 Oslo

Du finner oss ved ​T-banestasjonen på Majorstuen.

Har du spørsmål om våre tjenester eller ønsker at vi kontakter deg, ​kan du bruke kontaktskjemaet.​ Vi vil vanligvis svare deg innen 24 timer.

Stamcelleklinikken @ 2019 - Designet av Rethinkstudio og utviklet av kloner