Kroppens egne byggesteiner

Hver og en har sin helt unike celleblanding. Tradisjonelt blir artrose og bløtdels betennelser behandlet med fysioterapi, piller og eventuelt proteseoperasjon. På Stamcelleklinikken bruker vi kun dine egne, unike celler i behandlingen. iPRF har hjulpet mange hos oss.

Trinn 1:

Alle nye pasienter gjennomgår en komplett undersøkelse, og får en diagnoserapport fra vårt medisinske team, før vi kan sette i gang behandlingen.

Bilde av Dr. Knut Egill Parrington Hansen som undersøker en kvinnelig pasient på et behandlingsrom. Pasienten ligger på en benk under en røntgen maskin. Legen har briller og munnbind på og holder hendene på pasienten - Stamcelleklinikken - Artrose

Første gang du kommer til Stamcelleklinikken gjennomfører vi en grundig klinisk undersøkelse med røntgen. Hvis dette ikke gir klare svar, bruker vi også MR. Og i de tilfellene heller ikke MR gir klare svar, utfører vi diagnostiske blokader som innebærer at vi bedøver vi ulike ledd og nerver med lokalbedøvelse. Vi ser nøyaktig hvilket sted vi setter bedøvelsen ved hjelp av gjennomlysning med et spesielt røntgenapparat. Forsvinner smertene har vi også funnet ut hva som forårsaker dem.

Trinn 2:

Vi henter ut celler fra din egen kropp

Dersom undersøkelsen tyder på at du vil ha utbytte av behandlingen, kan du få den første injeksjonen allerede ved første konsultasjon. Da begynner vi med å ta blodprøve og hente ut cellene blodplater, hvite blodlegemer, vekstfaktorer og fibrin fra ditt eget blod.

Blodplater og hvite blodceller er kilder til høy konsentrasjon av vekstfaktorer og cytokiner som regulerer en rekke prosesser forbundet med vevsregenerasjon og heling. Disse inkluderer platelet-derived growthfactor-PDGF, transforming growthfactor-beta-TGF-b, insulin like growthfactor- IGF-1 og vascularepithelial growthfactor-VEGF, for å nevne noen.

Trinn 3:

Blodet behandles for å få en høyest mulig konsentrasjon av virksomme celler.

Så snart vi har hentet ut blod for cellebehandlingen, blir dette materialet behandlet på klinikken.

Blodet blir sentrifugert for å skille ut alle cellene.

Bilde av seks blodprøver som ligger i en sentrifugemaskin som er klare til å sentrifugeres for å skille ut stamceller. Over blodet i prøveglassene har det lagt seg en lysere rød, konsentrert væske, dette er stamcellene som er skilt ut fra blodet - Stamcelleklinikken - Artrose

Etter prosessen kan man se den konsentrerte væsken med de virksomme cellene øverst i reagensglassene.

Bilde av seks blodprøver i glass med lilla lokk som står i en beholder ved siden av sentrifugemaskinen. Over alt blodet i prøveglassene ser man en lysere rød, konsentrert væske, som er stamcellene - Stamcelleklinikken - Artrose

Denne konsentrerte væsken injiseres i området som skal ha behandlingen

Blodet sentrifugeres med nøyaktig spinnhastighet over et gitt tidsrom. På denne måten oppnår vi en høy konsentrasjon av de viktige cellene – eksempelvis blodplasma, blodplater, fibrin, hvite blodceller, en rekke viktige gro- og vekstfaktorer.

Trinn 4:

Vi injiserer kun virksomme stoffer fra din egen kropp i området hvor smertene er.

De virksomme cellene injiseres tilbake til sener, ledd eller muskler hvor pasienten opplever smerter eller har slitasje. Det er bare pasientens egne celler, ingen kunstige tilsetningsstoffer, som benyttes i behandlingen. Vi bruker et spesielt røntgenapparat for å se at nålen treffer nøyaktig og riktig i leddet som behandles. Dette stikket er ikke smertefullt, fordi nålen er så tynn.

Det injiserte fibrinet virker som et bindende støtteverk for oppbygging av cellene i ledd og sener.

De hvite blodcellene virker betennelsesdempende og har samtidig en smørende effekt på leddet.

I-PRF-behandlingen som bruker pasientens eget blod, må gjentas 3-6 ganger med 2-3 ukers mellomrom. De fleste pasientene opplever både smertelindring og bedre bevegelighet i leddet.

Dr. Knut Egill Parrington Hansen

Spesialist i ortopedisk kirurgi. Dr Hansen har jobbet med ortopedisk kirurgi siden 2002 og har spesialisert seg videre innen protesekirurgi og traumatologi. Han jobber som overlege og har mange års erfaring med behandling og vurdering av ortopediske problemstillinger og skader. Behandling av tilstander som leddsmerter og leddslitasje er et spesielt fokus.