VANLIGE PLAGER Mange som spiller golf opplever smerter i ledd og eller muskel- senefester. Slitasjestilstander eller akutte/kroniske skader er ikke uvanlig innenfor golfsporten.

Albuen er utsatt, ”golfer´selbow”innebærer en senebetennelse på innsiden av leddet. Smerter kan også forekomme på utsiden av leddet, såkalt ”tennis elbow”. Hyppigheten av dette øker med alderen og opptrer ofte hos golfere da de utfører de samme gjentatte bevegelsene noe som medfører stress på senene i albueregionen.

Knesmerte kan opptre på grunn av de sterke rotasjonskreftene som oppstår i begynnelsen av ”golf swingen”. Dette kan føre til strekkskader i båndstrukturer, men også forsterket smerte i et allerede artrose preget kne.

Skulderen med sin sene-muskelmansjett, også kalt rotator cuff, er utsatt gjennom de ulike fasene av ”golf swingen”. Senebetennelse, slimposebetennelse eller rifter i senene kan oppstå som følge av intensiv golfing, overbelastnig eller en ”feil” swing.

Håndleddet kan bli skadet pågrunn av gjentatte bevegelser, samt harde slag og krefter som går gjennom håndleddet ved toppen av swingen og ved treff av golfballen. Senebetennelse og hevelse i leddet er ikke uvanlig.

Hofteleddet blir også utsatt for sterke rotasjonskrefter og press mot leddet gjennom ”golf swingen”. Dette kan gi leddsmerter eller sene- og slimposebetennelser.

Behandling

Mange golfere opplever også smerter i ledd med begynnende eller etablert artrose (slitasje gikt). Dette kan oppstå ved aktivitet og gange rundt på banen.

En rekke av disse plagene og smertetilstandene hos aktive golfere kan behandles med PRF injeksjoner direkte inn i smertefulle ledd, slimposer og senefester / seneskjeder.

Artrose (slitasjegikt)

Artrose (slitasjegikt) er den vanligste og mest utbredte årsaken til vedvarende smerter i ledd hos middelaldrende og eldre mennesker.

Dette er en sykdom der brusken på leddflatene i leddet blir brutt ned. Andre strukturer i leddet, som leddkapsel, leddbånd, muskler og knokler påvirkes også av dette.

Leddet blir ofte stivt, mindre bevegelig og mer eller mindre smertefullt. Smertene opptrer under eller etter aktivitet, men kan også være murrende og vedvarende avhengig av slitasjegrad eller hvor betent og preget leddet er av slitasjen.

Forekomsten av artrose øker med økende alder, og artrose er den vanligste årsaken til funksjonsnedsettelse hos eldre mennesker.

Man kan få artrose i de fleste ledd, men det vanligste er å få artrose i knær og hofter. Fingre, skuldre, ankler og håndledd er også utsatt.

Årsaken til artrose er ikke kjent, men flere risikofaktorer er blitt identifisert som arvelighet, tidligere leddskader, belastende arbeid, overvekt og muskelsvakhet.

Diagnosen artrose stilles som regel ved hjelp av røntgen, men det er symptomene som er avgjørende. Noen har store forandringer på røntgen, men få symptomer og lite smerter. Andre igjen har store plager, men få forandringer på røntgen.

Grunnbehandlingen for alle med artrose er fysisk aktivitet og trening, for overvektige er vektreduksjon viktig. Andre har i tillegg behov for supplerende behandling med fysioterapi, medikamenter og hjelpemidler.

Fører ikke denne behandlingen frem og du fremdeles har nedsatt funksjonsnivå og redusert livskvalitet, kan injeksjoner med PRF være til stor hjelp for en bedre hverdag og et mer aktivt liv. Denne behandlingen kan være med på å utsette eller unngå protesekirurgi, som for eksempel kne- eller hofteprotese.

Andre smertetilstander kan være sene- eller slimposebetennelser, noe som også kan være aktuelt å behandle med PRF injeksjoner.