Artrose behandling

Ny behandling for artrose «slitasjegikt» og seneskader: med stamceller og vekstfaktorer- i-PRF

Generelt om artrose og seneskader

Artrose og seneskader er vanskelig å behandle. I mange år har det ikke vært noen tilfredsstillende metoder for å behandle disse smertetilstander. Den vanlige metoden som er blitt brukt for å behandle disse plager har vært injeksjon med kortison, kombinert med trening. Et annet medikament, hyaluronsyre, er også blitt benyttet de siste få år.

Forklaringen til bruk av i-PRF

Blodet vårt utgjøres bl.a. av en væske; plasma, samt en rekke celler med forskjellige funksjoner: de røde blodlegemer, hvite blodlegemer og blodplater. Blodplatene ( platelet på engelsk) inneholder veksthormoner; som stimulerer kroppens helings- og gjenoppbyggingsevne. Ved å sprøyte inn blodplasma, hvor blodplater og hvite blodlegemer er blitt konsentrert opp, i det område i kroppen som er slitt eller skadet, stimuleres vevet til å reparere og gjenoppbygge seg selv.

Flere undersøkelser har vist at PRP , som har benyttet seg av overnevnte prinsipp, har hatt gode resultater ved behandling av seneskader og artrose. Ved i-PRF anvendes en annen sentrifugeringsmetode. De hvite blodlegemene og blodplatene konsentreres ytterligere, og dette har gitt svært lovende resultater. Fibrin, kroppens «klebemiddel», blir betydelig mer konsentrert. Med i-PRF oppnås 30-40 ganger flere celler og 20-30 ganger flere potensielle stamceller enn ved PRP. Fibrin kleber seg på ujevne overflater og bidrar til å øke den lokale konsentrasjonen av stamceller.

Metoden er blitt testet i Frankrike på 140 pasienter med artrose i knær. Resultatet er at, i tillegg til å være mer effektiv i behandling av seneskader, ser det ut til at behandlingene med i-PRF kan:

– Gjenoppbygge brusk
– Redusere omfanget av artrose
– Redusere eller fjerne smerter

Erfaring viser at behandling med i-PRF kan utsette behov for operasjon og evt. at man kan unngå operasjon.

Teknikk:

Man tar en blodprøve. Blodet spesialbehandles ved hjelp av sentrifugering og ved dette konsentreres blodplater og hvite blodlegemer i det øverste del av blodprøveglasset. Denne del sprøytes deretter inn i leddet eller omkring den skadede senen. Behandlingen gjentas gjerne etter 1 uke. Man må regne med 2 – 6 behandlinger, avhengig av hvor alvorlig artrosen og smertene er. Mot sener vanligvis 1-4 behandlinger.

Bivirkninger:

Litt ømhet i innstikkstedet kan forekomme noen timer. Det er alltid en liten risiko for infeksjoner ved en injeksjon. Med injeksjon av kortison kan risikoen være 1 infeksjon per 20 000 injeksjon, noe som er svært lite sammenlignet med operasjoner. Med i-PRF, er denne risiko enda mindre, i og med det er celler fra ens eget blod , som blant annet beskytter mot infeksjoner, som sprøytes inn.

HVEM ER VI

Stamcelleklinikkens ansatte er legespesialister med mange års erfaring i behandling og diagnostisering av smerter i muskler og ledd. Alle behandlere er medlemmer av Den norske legeforening.

HVA GJØR VI

Stamcelleklinikken er en spesialklinikk, som ved hjelp av en ny metode behandler smerter i ulike ledd og sener. Formålet med behandlingen er å redusere smerter i ledd og sener, og bygge opp brusk som er slitt.

Behandlingen foregår ved injeksjon av kroppens egne stamceller, blodplater, hvite blodlegemer og vekstfaktorer som aktiverer kroppens egne forsvarsmekanismer og reparasjonsevne.  Dette får vi til ved at vi tar en vanlig blodprøve, som vi deretter spesialbehandler. Deretter injiseres disse cellene i leddet. Behandlingen innebærer derfor ingen bruk av kunstige legemidler.

Jo Andreas Ording

Overlege

Jobber som Overlege i ortopedi ved Diakonhjemmet sykehus. Som spesialfelt har han behanding av slitasje i hofter og knær.
Uteksaminert ved Royal College of Surgeons in Ireland i 2003. Han har 2 års erfaring som fastlege før han spesialiserte seg i kirurgi. Dr. Ording har over 10 års erfaring med kirurgi av hofte og kneproteser. Har en spesiell interesse for injeksjonsbehandlinger mot smerter i slitte ledd.

Jørn Bremnes

Overlege

Spesialist i anestesiologi i 1984. Var med på å starte Smerteklinikken på Rikshospitalet i 1984. Overlege på Smerteklinikken, Rikshospitalet fram til 1994. Sluttet på Rikshospitalet og startet Norsk Nakke- og Ryggklinikk 1994. En klinikk, som den første i Norge, startet med utredning og denervering av nerver/ledd i nakke og rygg. 10-15 år senere startet også St. Olavs hospital i Trondheim, Rikshospitalet og AHUS med denne behandlingen. Arbeider på Klinikk for Smertebehandling, en klinikk som han startet i 1986. Behandler der alle ulike typer smerter. Har i flere år prøvd å finne en god behandling for leddsmerter. Har funnet at stamcellebehandling med PRF er en meget egnet mulighet for pasientene og er derfor med på å starte Stamcelleklinikken.

BESTILL TIME

KONTAKT OSS

INFORMASJON

FOR TERAPEUTER

Artrose og seneskader er vanskelig å behandle. I mange år har det ikke vært noen tilfredsstillende metoder for å behandle disse smertetilstander. Den vanlige metoder som er blitt brukt som for å behandle disse plager har vært injeksjon med kortison, kombinert med trening. Et annet medikament, hyaluronsyre, er også blitt benyttet de siste få år.

En ny behandlingsform ble lansert for ca 10 år siden, hvor man utnyttet noen av våre blodcellers betennelsesdempemde egenskaper, og deres evne til å stimulere oppbygging av skadet vev (PRP). Denne teknikk er nå forbedret ytterligere :

KONTAKT OSS

NYHET! ONLINE TIMEBESTILLING

Nå slipper du å ringe vårt kontor for å bestille time. Du kan når som helst i døgnet sjekke hvilke timer vi har ledig, og booke en time som passer deg. Du får vite med en gang om du får timen du ønsker deg. Alt skjer direkte.

FOR TERAPEUTER

RING 22 00 80 30!

Telefontid mandag-fredag mellom kl. 10-15.

Du finner oss rett ved siden av T-banestasjonen på Majorstuen i Oslo.

Kirkeveien 64 a,
0364 Oslo

Har du spørsmål om våre tjenester eller ønsker at vi kontakter deg, kan du sendes oss en melding i kontaktskjemaet nedenfor.
Vi vil vanligvis svare deg innen 24 timer.

Stamcelle Klinikken

Kirkeveien 64 a,
0364 Oslo

Telefontid: Man-fre. Kl. 10-15.

Spørsmål? 22 00 80 30