ARTROSE SYMPTOMER Millioner av mennesker over hele verden lider av artrose som også er kjent som degenerativ artritt eller degenerativ leddsykdom. Den kan påvirke alle ledd i kroppen, men opptrer for det meste i korsryggen, nakken, hofter og knær, samt små ledd i fingrene og i basis av stortåen og tommelen.

Hos dem som ikke lider av denne tilstanden, dekkes endene på hvert ben i kroppen av et gummiaktig materiale som vi kaller brusk. Dette gummiaktige materialet gir en glatt glideflate for riktig bevegelse av leddet og fungerer også som støtdemper. Hos personer som lider av artrose, brytes dette gummiaktige materialet ned, noe som resulterer i hevelse og ben som gnisser mot hverandre. Kort sagt, det forårsaker mye smerte og denne tilstanden forverres over tid.

Det kan også føre til utvikling av inflammasjoner i kroppen, noe som vanligvis medfører at det oppstår visse enzymer som ytterligere ødelegger dette gummiaktige materialet. I alvorlige tilfeller slites brusken helt ned, og det oppstår leddskader og alvorlig smerte.

Årsaker

ARTROSE SYMPTOMER Tidligere trodde medisinske fagfolk at slitasje i leddene over tid var den viktigste årsaken til artrose. Men et flertall av forskerne oppfatter det nå som en sykdom i leddet. Det er flere årsaker som bidrar til artrose.

Forskere har funnet ut at visse gener kan føre til utvikling av artrose. Noen ganger kan en genetisk defekt påvirke produksjonen av kollagen i kroppen. Kollagen er proteinet som brusken består av. Personer som lider av denne genetiske defekten, kan utvikle artrose i svært ung alder. I noen tilfeller forårsaker genetiske egenskaper små svakheter i sammenføyningen av ben, noe som fører til raskere nedsliting av brusk enn vanlig.

En annen vanlig årsak til utvikling av artrose er overvekt. Overvekt legger stort press på hofter og knær, og det kan føre til at brusk som dekker benendene brytes fortere ned. Forskningsstudier har vist at det er en sammenheng mellom overvekt og økt risiko for artrose. Overflødig fettvev i kroppen fører til produksjon av inflammatoriske kjemikalier som kan skade leddene.

En annen vanlig årsak til artrose er skader og overdreven bruk. Visse stadig gjentatte bevegelser samt skader på leddene kan føre til utvikling av denne lidelsen. Det er vanlig hos idrettsutøvere som gjentatte ganger ødelegger leddbånd, sener og ledd, noe som kan føre til raskere nedbrytning av brusk i kroppen. Det er også visse yrker som krever at man står i lange perioder, og dette kan også føre til at brusk slites raskere enn normalt.

Noen ganger kan ubalanserte eller svake muskler som skal støtte et ledd, endre bevegelsen og starte prosessen med nedbrytning av brusken. Noen av de andre kjente årsakene til artrose inkluderer ulike ledd- og benforstyrrelser, samt visse typer uregelmessigheter i stoffskiftet, som fører til at det opptas for mye jern i kroppen. Det igjen resulterer i overdeven produksjon av veksthormon.

Artrose symptomer

Det er viktig å vite at symptomene på artrose utvikles langsomt og forverres over tid. Her er en liste over noen av de mest kjente symptomene på artrose.

Smerte

Personer som lider av denne sykdommen kan oppleve alvorlig smerte i leddene. I noen tilfeller kan smerten være skarp og sviende. Husk at smerten kan komme og gå til enhver tid uten grunn. Hvis en person opplever konstant smerte under søvn, er det vanligvis et tegn på at tilstanden blir verre.

Deformerte ledd

I alvorlige tilfeller blir leddene deformerte og får helt feilaktig form. Dette er spesielt synlig i alvorlige tilfeller av leddgikt.

Tap av bøyelighet

ARTROSE SYMPTOMER I avanserte stadier kan denne lidelsen føre til redusert bøyelighet og mindre bevegelsesområde. I noen tilfeller kan pasienter helt miste bruken av leddet. Pasienten kan ikke fullt ut bøye eller strekke leddene. Leddene kan også begynne å lage knirkende eller knasende lyder. Et normalt ledd kan også gi fra seg en knasende lyd, men uten at det gjør vondt. Dette betyr imidlertid ikke at alt er i orden i leddet.

Hevelse og stivhet

Mange opplever lite hevelse, men i noen tilfeller kan tilstanden føre til litt hevelse, særlig hos personer som lider av artrose i knærne. Den som lider av artrose kan også få vanskelig for å stå opp om morgenen, da leddene kan være knirkende og stive i en kort periode, til man begynner å bevege seg. Ledden blir også stive etter å ha sittet i lengre tid.

Svake muskler

Mange opplever alvorlige smerter når de beveger seg, og det fører vanligvis til et mindre aktivt liv. Men mindre enn normal aktivitet fører også til muskelsvakhet rundt leddene. Dette skjer spesielt med artrose i kneet.

Konklusjon artrose symptomer

Det er viktig å bli diagnostisert og behandlet i begynnerstadiene, da tidlig behandling kan hjelpe pasienter effektivt å styre mild til moderat kneartrose.

Artrose og seneskader er vanskelig å behandle. I mange år har det ikke vært noen tilfredsstillende metoder for å behandle disse smertetilstander. Den vanlige metoden som er blitt brukt som for å behandle disse plager har vært injeksjon med kortison, kombinert med trening. Et annet medikament, hyaluronsyre, er også blitt benyttet de siste få år.